Zoeken
  • Maaike Santy

De pakjesman

Sinds de komst van bol.com en andere niet nader genoemde webwinkels, valt hier – mea culpa – ook af en toe een pakje in de bus. Al jaar en dag wordt dat bezorgd door steeds dezelfde man. Af en toe verdween hij van het toneel, en kwam er iemand anders langs, maar “onze” bezorger keerde steeds terug.


Toen ik nog vaak uit huis was, verwenste ik mijn onbekende bezorger weleens. En werd ik boos als iets niet op tijd, of verkeerd, geleverd werd.

Nu ik meer thuis ben, zie ik dat achter mijn bestelling een mens van vlees en bloed zit, met zijn eigen verhaal.


In het begin sprak hij amper, onze "bol.com”, maar langzamerhand veranderde dat. Hij was steeds gehaast, maar nu en dan kon er een grapje af. Altijd vriendelijk, altijd beleefd, altijd met heel veel respect. Mijn jongens beamen dat. Spelen ze op straat, dan zal hij steevast trompen en hen vriendelijk toezwaaien.


Een hallo, een grapje (soms), een dankjewel en een tot ziens. Dat was het zowat.

Tot vandaag.


Hij vroeg me, nogal onzeker, of hij iets mocht vragen. Dat kostte hem veel moeite. Letterlijk (omdat hij stottert) én figuurlijk. Zijn vraag getuigde van moed én durf, maar wellicht ook van noodzaak.

Hij vertelde me dat hij jaarlijks wordt geëvalueerd, en vroeg me of we tevreden waren van zijn diensten – uiteraard zei ik ja. En of we dat alsjeblieft ook konden laten weten aan zijn werkgever. Een heel warm dankjewel volgde toen ik hem beloofde dat te doen. Want inderdaad, klagen gaat snel, complimentjes uitdelen vergeten we wel.


En nee, ook onze levering loopt niet altijd zoals gepland. Ik moest al eens een pakje halen bij iemand anders, omdat hij hier niet was gestopt – ook al zat ik thuis te wachten. Net zoals ik al vaak een pakje voor iemand anders in ontvangst nam – die, bij nader inzien, ook thuis bleek te zijn.


Maar is dat dan kwaad opzet? Of kan onze bezorger, uw bezorger, slachtoffer zijn van het systeem waar hij in zit? Van de webwinkels die onrealistische bezorgdata beloven, van pakket-/koerierdiensten die hun chauffeurs een veel te strakke deadline opleggen, met quota rond het aantal af te leveren pakjes per dag? Wat als hij, net als zovelen onder ons, gebukt gaat onder de zware stress van altijd meer en beter? Wat als de echte "schuldigen" niet voor onze deur staan, maar veilig in hun comfortabele stoel op 10 hoog de maat aangeven? Wat als wij allemaal een beetje schuld hebben aan "zijn" "fouten"?


Ik heb geluk. Doordat ik thuis was, leerde ik de mens achter het pakje kennen.


Maar mijn ontmoeting van vandaag blijft nazinderen. En dus moet ik schrijven, voel ik de noodzaak om mezelf en anderen een geweten te schoppen.

Dus als je de komende dagen net als zoveel andere mensen een pakje online bestelt, vergeet dan niet, dat achter dat pakje even mooie en echte mensen schuilgaan zoals jij en ik.




En omdat dit verhaal geen alleenstaand geval is, deel ik graag de link naar de trailer van de film die deze problematiek aankaart:

#sorrywemissedyou #mildheid #warmte #kerstvooriedereen


0 keer bekeken

©2019 by Crazy 4. Proudly created with Wix.com